čtvrtek 26. července 2018

Recenze: Nabarvené ptáče (Jerzy Kosinski)- Co vše si musí vytrpět jeden malý chlapec.

Obsah: Sledujeme cestu malého chlapce v době 2. Světové války, kterého rodiče poslali na venkov, aby tam válku přečkal. Jsme svědky toho, jak se chlapec setkává s nejrůznějšími lidmi a díky své odlišnosti musí trpět ty nejhrůznější věci, jakých je člověk schopen, být jejich svědkem a nakonec i strůjcem.

„Němci byli pro mě opravdovou záhadou. Jaká ztráta času a námahy. Copak stálo vůbec za to takovému nuznému krutému světu vládnout?“

Jako první musím zmínit fakt, že je příběh napsán neuvěřitelně čtivě a nemohl jsem se od něj prakticky vůbec odtrhnout.

Celá kniha je psaná z pohledu malého chlapce, takže se mě celý příběh opravdu silně dotýkal. S malým hrdinou jsem putoval od vesnice k vesnici a jako nezúčastněný pozorovatel jsem byl svědkem všech hrůz, které se mu staly. Cítil jsem, že něco hluboko uvnitř mě touží po tom, abych knihu přestal číst, ale nedokázal jsem malého chlapce opustit a rozhodl jsem se, že s ním budu až do úplného konce.

Bylo strašné sledovat to, jak ze všech věcí, které se mu dějí, začíná vinit sám sebe. Říkal si totiž, že to on je ten, který tomuto světu nerozumí a že kdyby tomu tak nebylo, tak by vše bylo mnohem snazší.

Postupně jsem si začal uvědomovat, jak jsem strašně vděčný za dobu, ve které žijeme. Ani v tom nejhorším snu bych si nedokázal představit, jakým způsobem bych dokázal přežít v takovém nepřátelském a zkaženém světě.

Osobně si myslím, že Nabarvené ptáče je jedna z knih, která by prostě měla být čtená. Není to totiž něco, co vzešlo z autorovi fantazie a bylo napsáno jen kvůli zisku. Jsou to vzpomínky a výpovědi lidí, kteří tam skutečně byli, sledovali to a žili v tom. Díky tomu, se pro mě 2. Světová válka stala hmatatelnější. Když mi někdo řekne, že v ní zahynulo 2 000 000 lidí tak si sice řeknu, že je to velmi vysoké číslo, ale skutečné osoby se mi vtom už ztrácejí. Díky Nabarvenému ptáčeti jsem měl možnost příběh prožít očima někoho, kdo byl velmi blízko k tomu, aby se k těm dvěma milionům lidí přidal. To je zkušenost, kterou žádná statistika nemůže nikdy překonat.

Shrnutí: Knih z tématem 2. Světové války jsem zatím moc nepřečetl a dá se říct, že je to pro mě ještě dost neprobádaná půda, ale musím říct, že se Nabarvené ptáče řadí k jedné z nejemotivnějších a podle mého názoru i nejdůležitějších knih, které jsem za svůj život přečetl. Myslím si, že by si ji měl přečíst úplně každý, protože to umožní člověku dívat se na svět trochu jinýma očima a uvědomit si to, že kdysi tu byly mnohem horší věci než ty, kterým musíme čelit dnes.