pátek 16. března 2018

Recenze: Dívka od vedle (Jack Ketchum)- To nestojí za řeč



Obsah: Celý příběh je vyprávěn z pohledu Davida, který vzpomíná na zážitek ze svého dětství. Často chodil na návštěvu k sousedům, kde bydlela teta Ruth se svými syny a dívkou Meg, která se k nim dostala poté, co jí při autonehodě zemřeli rodiče. Vše by bylo naprosto v pořádku, kdyby Ruth nebyla psychicky narušená a nerozhodla se udělat Meg se svými dětmi ze života doslova peklo.

Jako první bych zmínil to, že je kniha napsána opravdu čtivě a nedokázal jsem ji ani jednou odložit. Tohle se mi v životě stalo jen u několika knížek a jsem rád, že jsem ten pocit mohl znovu zažít.

Jestli něco tento příběh skutečně charakterizuje, tak je to velmi podrobný popis všeho mučení a týrání, kterého se Ruth se syny na Meg dopouštěli. Tyto části ve mně vyvolávaly tři pocity. Hněv, lítost a neuvěřitelný smutek z toho, co všechno jsou lidé schopni udělat a z toho, že je to bohužel krutá realita.  Musím naprosto upřímně říct, že jsem při čtení několikrát plakal. Nešlo se tomu prostě ubránit.

Citát:
„Jsou věci, o nichž víte, že jste měli spíš umřít, než je vidět. Já se díval a viděl je.“

Za velmi zajímavou považuji také psychologii všech postav. Hlavně Davida, který nám události v ich formě popisuje. Dovolil mi tak nahlédnout do svého nitra a zjistit, proč dělá to, co dělá. Například to, že cítil k Ruth obrovskou vděčnost za to, že mu dávala plechovky piva. Díky tomu mezi nimi vznikla nepsaná dohoda.  Já nikomu neřeknu, že jsi tu pil pivo a ty nikomu neřekneš o těch věcech, které tady vidíš, protože to prostě nestojí za řeč.

Tato kniha mě také nutila zamyslet se nad otázkou viny a schopnosti manipulovat druhými lidmi. Například nad otázkou, zda můžeme vinit dítě z toho, že nepodnikne nic proti páchanému bezpráví. Nad těmito věcmi po přečtení přemýšlím docela často a myslím si, že mi to pomáhá vidět svět zase z jiného úhlu. Možná o něco více bez iluzí.

Shrnutí: Dívka odvedle mě spolkla, rozložila a zase vyplivla. Považují ji za velmi jedinečnou a svým způsobem i důležitou díky své schopnosti nutit člověka přemýšlet a dívat se na věci z více úhlů pohledu. Na druhou stranu drastických scén je v knize opravdu hodně a je důležité zvážit, zda čtenář tento fakt zvládne unést.

Za poskytnutí knihy děkuji webu Palmknihy. 


Žádné komentáře:

Okomentovat